Livets jämviktsläge

0

Livet är härligt men det är som ett gungbräde. Livets gungbräde tippar åt olika håll. För mycket eller för lite, för snabbt eller för långsamt, för ofta eller för sällan. Vi är aldrig nöjda!

Vi behöver ständigt hitta vår balanspunkt. Tillsammans med sin familj, sina vänner, i sitt arbete, i sin vila, i sin träning och i sin mat. Hur lyckas man med detta? Är du i obalans på något av livets områden? Vad kan du göra för att komma i balans?

Nu i september vill många komma igång igen med sin träning/motion. Kroppen är som en maskin och den gillar när du använder den. Den vill bära, springa, hoppa och gå men den slits med tiden och den behöver vila ibland. Den är magisk och den läker sig själv, den bygger upp sig själv och den växer. Men det gäller att träna på ett lagom sätt som du trivs med. Tänk bara på hur olika vi är när det gäller träning. En del älskar när det är superjobbigt och man hör hjärtats slag. Någon annan gillar att andas lugnare och känna varje muskel tänjas ut i ett härligt yogapass. Här är det viktigt att du är sann mot dig själv och väljer det du trivs med. Funderar över hur du vill träna. Vill du vara i en grupp eller träna ensam? Gillar du att lyssna på hög musik eller vill du promenera till fåglarnas kvitter? Hitta din balans. Välj olika aktiviteter som passar för din kropp, din själ och i ditt liv just nu.

Att träna kondition är att träna hjärtat och lungorna. När blodet forsar i dina blodkärl stärker du kroppens försvar mot många av våra vanligaste vällevnadssjukdomar och du bygger ett starkt kärlsystem som förebygger åderförkalkning och stroke. Du ska njuta av att andas och ta in syret. Minst 150 minuter varje vecka bör vara konditionsträning. Det finns olika tempo och zoner du kan hålla dig i beroende på vilken målsättning du har med din träning. En vanlig missuppfattning är att personer som jobbar kroppsligt inte behöver träna något mer, men alla behöver träna sin kondition. Hur många minuter under en vecka tränar du ditt hjärta?

Kondition är ett mått på hjärtat och lungornas kapacitet och vi tränar för att göra hjärtat starkare. Det är vår viktigaste muskel. Vi har fler muskler i kroppen och här är det lika viktigt att stärka upp och underhålla. Vilken form av styrketräning gillar du? Här finns det oändliga möjligheter att välja emellan. Oavsett om du går på gym och lyfter vikter eller du tränar hemma så behöver vi bli starkare än den belastningen vi lägger på vår kropp. Även här är det viktigt med balans. Idag pratar man väldigt mycket om rörlighetsträning till förmån för stretching. Att rörlighetsträna innebär att du försöker behålla eller öka din smidighet i kroppen. För att må bra och ha balans så bör man sträva efter normal rörlighet för sin ålder och för sitt liv. Man ska kunna utföra alla aktiviteter både i sin vardag och på sin fritid utan att det stramar och stretar emot. När vi åldras så minskar vanligen rörligheten i våra leder och muskler. Den största boven i detta är inaktivitet. Det är aldrig försent att börja träna och komma igång!

Motstånd och ursäkter kan få alla att backa för att börja träna eller att bli mer aktiv. Ibland blir jag trött på ursäkter och gnäll för att man inte har tid, pengar eller ork att träna. ”Jag börjar på måndag”, har jag hört tusentals gånger. Man kan aldrig klaga över de resultat man aldrig får om man inte sätter igång med att göra en förändring.  Sååå se nu till att skapa dig en förändring om du verkligen vill förändras. Börja sätta upp ett litet mål. Vad är du beredd att satsa i pengar? 10 kr/dag, 100 kr/dag; 5, 10 eller 30 minuter? Bestäm dig! Ansvaret är ditt eget. Du är värd det.

Vi hörs snart igen!

Malin Alricsson, Personlig tränare

på Göinge Träningscenter

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]]]>

About author

Your email address will not be published. Required fields are marked *