Ett företagsamt projekt  i Östra Göinge

Ett företagsamt projekt i Östra Göinge

0

Projektet heter Innovativa finansieringslösningar på landsbygden. Det är ett Leaderprojekt som uppkom efter att Sveriges Näringsliv bjöd in och träffade entreprenörer, politiker och tjänstemännen på Glimåkra Folkhögskola i april för fyra år sedan.

Då hölls det workshops där det kom fram mycket bra ideér bland deltagarna. Bland det 60-tal företagare som deltog i vårmötet brainstormades det för fullt om utvecklingsområden inom företagandet på landsbygden.
Den kreativa dagen resulterade i just projektet Innovativa finansieringslösningar på landsbygden som kommunen med nio etablerade företagare i spetsen idag är delaktiga i, för att tillsammans främja utvecklingen av projektet.

Innovativt och hållbart
Syftet med projektet är att finna nya innovativa finansieringslösningar som fungerar för företag, företagare och idébärarna på landsbygden, vilket är avgörande för att främst små och medelstora företag ska kunna starta, växa och utvecklas. Dessutom skall projektet även bidra till långsiktigt hållbart företagande, höjd konkurrenskraft samt tillväxt.
Den viktigaste förutsättningen för att få företag att växa är tillgången till finansieringen.
Det finns olika delmål som skall uppfyllas innan projekttiden är slut i februari 2020;
*Att minst 70 % av deltagarna i projektet upplever att de har utvecklat sin verksamhet eller att deras möjligheter har ökat.

  • Att minst 12 nya arbetstillfällen har skapats och att 15 nya företag har skapats.

Tillväxt och entreprenörskap
Allt om Göinge träffade Fredrik Persson, näringslivschef i kommunen och Agneta Gottberg Henriksson som är inflyttningsgeneral. Det är deras enhet Tillväxt och Entreprenörskap som är projektägare.
Ett exempel på något som skapades under utvecklingsdagen är det så kallade Draknästet.
– Men då inte det traditionella Draknästet som vi är vana att se på TV. Här hos oss fick idébärarna pitcha sina ideer för 8 – 9 etablerade företagare i kommunen. De fick också feedback på sina ideer och även andra tips och råd. Det var en mycket uppskattad del i projektet, berättar Fredrik och Agneta nickar instämmande.

Bästa möjliga förutsättningar
Samspelet mellan de etablerade företagen och idébärarna är ett genuint engagemang från båda sidorna, och den organisationen som har möjliggjort detta samarbetet och samverkan är Krinova Incubator & Science Park från Kristianstad. De har bistått med sin affärsutvecklare och är en av många samarbetspartners i projektet. Och de lär sig av idébärarna. Varför Krinova är inkopplade beror på att våra företagare och blivande företagare skall ha de bästa förutsättningarna man kan få, och de får stor hjälp av just Krinova, menar Fredrik.
– Andra samarbetspartners är Almi, Sparbanken Skåne, Sparbanken Göinge, Handelsbanken och givetvis Nyföretagarcentrum, inflinkar Agneta.

Företagare hjälper företagare
Både Fredrik och Agneta tycker det har varit fantastiskt att se hur de etablerade företagen har hjälpt idébärarna.
– Som exempel kan nämnas att de etablerade företagarna är villiga att dela med sig av sin erfarenhet och även varna för fallgropar som de själva har utsatts för. Sen även att de delar med sig av sina nätverk. Detta ger en mycket positiv win-wineffekt då de alla brinner för detta och företagare hjälper företagare.
För de båda projektledarna har det roligaste varit mötena mellan människor.
– Och även att få se hur en idé som någon har kläckt hemma och sen outar den framför främmande människor och får gehör för att det är en företagsam idé. Vi måste nämna våra duktiga och etablerade företagare som ställer upp i projektet och är generösa med att dela med sig.

Kan ni nämna några branscher som det eventuellt kommer att startas företag i?
– Ja, utan att avslöja deras ideer eller företagsnamn så finns det ett nystartat odlingsföretag, en person som fortfarande ruvar på sin idé, sen har vi en som kan tänkas vara i tillverkningsindustrin och sist men inte minst en inom konfektionsindustrin, svarar Fredrik.
– Det går att få blomstrande näringsliv på små orter som i Östra Göinge kommun, avslutar Fredrik och Agneta intervjun.

Fotnot: Pitch (eng. ”kast”, ”försök”), en kort presentation av en idé till en potentiell kund, producent eller ett produktionsbolag. Termen används framförallt i mediabranschen.

Text och foto: anita@espressomedia.se

About author