15.8 C
Broby
2020-09-28
Hälsa Krönika Lokalt

Höst-pepp

Ganska ofta får jag frågan om hur man gör för att hitta motivation. Hur gör man för att fortsätta träna? Frågan är ju speciellt intressant nu på hösten när många försöker komma igång igen efter sommarens uppehåll (om man har haft det). Mitt svar på hur man gör för att fortsätta träna är ganska enkel – ”Gör det!”.

Det finns liksom inga andra sätt. Om du vill träna se till att det blir tillräckligt viktigt, låt det inte vara ett val att skippa det. Du skippar inte att gå till jobbet, varför? För att det inte är valbart!

Jag går upp varje morgon och gör yoga för att det är vad jag mår bra av. Jag har gått upp på morgonen och tränat i ca tre år vilket gör att det är en väldigt naturlig del av mitt liv.  I morse var jag väldigt trött och en tanke (som jag i princip aldrig får numera) kom upp ”Zara, du kan faktiskt ligga kvar i sängen, ska du verkligen träna idag?”. Jag tänkte genast att ”Om tre-fyra minuter är jag så pass vaken att jag ser fram emot ett härligt yogapass och jag vet ju hur gött det känns efteråt och hur mycket godare frukosten smakar.”. Jag gick därför upp och började mina morgonrutiner. Det slog mig att det är precis i det lilla ögonblicket som jag avgör om jag är ”en sån som tränar” eller om ”jag är en sån som inte tränar”, precis där finns nyckeln till motivation. Det handlar ju mycket om att kunna påminna sig om nyttan med träningen när man svajar.

Så jag tänkte att jag kanske kan hjälpa dig att formulera lite tankar som du kan plocka upp när du tänker ”jag kan faktiskt ligga kvar i sängen” eller ”jag gör det i morgon i stället” eller ”jag är för trött, hungrig, ledsen, glad, otränad, upptagen – för att träna”.

Så här kommer lite

Pepp-meningar:

Jag vill leva ett liv med mycket glädje! – När du tränat frigörs lyckohormoner och forskning visar att träning minskar risken för depression och ångest.

Jag vill bli gammal och uppleva mycket! Man lever i genomsnitt 3-5 år längre om man rör sig regelbundet. Man kan också tänka att för varje tränad timme förlängs ditt liv med mellan två till fem timmar.

Jag vill vara frisk! Träning minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, stroke, åldersdiabetes, osteoporos, demens, flera cancerformer m. fl. Det finns ingen medicin som har så omfattande positiva hälsoeffekter på kroppen som fysisk aktivitet.

Jag vill vara snygg! Japp, du blir snyggare…framför allt för att man får bättre självkänsla när man rör sig (tycker man om sig själv så blir man snyggare), men man får också bättre hållning och har lättare att hålla kroppsvikten.

Jag vill vara smart och känna att jag har koll på läget! När du tränar får du fler hjärnceller, ditt minne och din koncentration förbättras.

Jag kommer att vara så mycket piggare efteråt! Så ÄR det, man ångrar inte ett träningspass, man ångrar bara när man INTE tränar!

Ibland är det kul att träna och ibland är det ett måste. Oavsett om du tycker det är kul med träning eller inte så kommer du stöta på motstånd och ha dagar då det känns trist. Förbered dig mentalt på vad du ska säga till dig själv. Om du ändå stannar hemma, slå inte på dig själv! Det kommer faktiskt fler chanser att välja det bästa för dig.

Så, vänta inte på motivationen.  Den ligger inte och väntar i ett hörn.

På med skorna och rör på dig är mitt bästa tips. Fördelarna med träning är enorma, om det hade funnits ett piller som gav dig alla positiva effekter som du får av rörelse är jag säker på att du skulle ha investerat i det.

Det finns liksom inga argument kvar till att vara stillasittande för länge!

Zara Tall

Friskis & Svettis

]]>

Relaterade inlägg

Samverka skola och arbetsliv på Borgen

Ingela Lindström

Amanda i Santa Barbara

Ingela Lindström

Döden i augusti

Ingela Lindström

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs mer